Verkeer en verkeersveiligheid

Verkeer en verkeersveiligheid

Op het 4,6 ha grote Hocras-terrein zien we een enorme verkeersdrukte ontstaan door de grote hoeveelheid bewoners, leraren, scholieren, ondernemers, recreanten (Bantam) en bezoekers van de Gamma, inclusief vrachtwagens (laden en lossen) en pakketbezorgers. Dit is nu al aan de gang. Een ‘rondweg’ langs natuurgebied Nieuw Cruysbergen, zoals deze in de laatste versie is ingetekend leidt alleen maar tot nog meer drukte. De eigenaar is hiervan inmiddels op de hoogte gebracht.

Ten aanzien van een mogelijke school is het stappenplan van Veilig Verkeer Nederland in het geheel niet gevolgd. Ten slotte is er de enorme uitdaging voor de verkeersveiligheid, waarbij ook pakketverkeer en vrachtverkeer (Gamma) plaats vindt, met name rond de mogelijk te bouwen school.

Wellicht is het een idee om analoog aan de Prinses Irenelaan/Bredelaan een 30 kilometerregime in te voeren op de Hilversumse Meentweg. De Melkstraat/Melkmeent is niet geschikt voor grote aantallen fietsers en -scooters. Hiervoor moet in het verkeersplan een oplossing gevonden worden. De kruising dient met ruime midden steunpunten voor het langzaam verkeer zeker aangepast te worden.

Voor de Franse Kampweg zou tussen de rotondes met de Nieuwe ’s-Gravelandseweg en de Hilversumse Meentweg een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, zoals geopperd door de gemeente, een goede aanzet zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het handhaven van deze maximumsnelheid dient met werkende camera’s bewaakt te worden. De Walden buurtgroep bepleit verder een opwaardering van het huidige fietspad aan de noordzijde van de Franse Kampweg. Dit fietspad moet ook doorgetrokken worden tot en met de Melkstraat. Daarnaast is een oplossing nodig voor het gevaarlijke knooppunt bij de benzinepomp waar diverse verkeersstromen vanuit vijf richtingen bij elkaar komen. De uitgang vanaf het Hocras-terrein ter hoogte van het benzinestation (die nu afgesloten is met een hek) wordt alleen toegankelijk voor de langzame verkeersdeelnemers (en als calamiteiten corridor). Verder draagt het afsluiten van doorgaand autoverkeer via de Melkstraat/Melkmeent richting Meentweg bij aan vermindering van conflict gevoelige verkeersbewegingen. Hier een doodlopende straat voor autoverkeer van maken is een optie.

Voorkom dat fietsers (veelal scholieren) de natuurgebieden van Franse kampheide, Franse Kamp en Spanderswoud gebruiken als fietsroutes. De toeristisch-recreatieve fietspaden aldaar zijn daarop niet ingericht.

Concluderend betekent het in alle gevallen dat minder bebouwing en zeer goede verkeersregulering noodzakelijk is. 

Aanbeveling 6: Verkeer en verkeersveiligheid


Gevaarlijke oversteken

“Het gaat in tegen alle principes van het verkeersveiligheidsbeleid. Toch stellen provincies anno 2022 fietsers…

Kieswijzer Hocras-terrein

De Walden buurtgroep heeft een kieswijzer samengesteld waarin we alle politieke partijen in de gemeente…

Deel deze informatie via WhatsApp, Facebook, Twitter, LinkedIn of per e-Mail

 

Reageer via Facebook of Twitter